Sv: Förslag: Talade språk

webmaster skrev:

Ett exempel jag sett på en annan sajt har varit

- Låg
- Genomsnittlig
- Flytande
- Modersmål

Känns som att mellan "Genomsnittlig" och "Flytande" behövs det ett "Bra" också...

Jag har själv svängt lite i den frågan. Jag tyckte tidigare att den 4-gradiga skalan ovan var lite väl grovt tillyxad. Idag tycker jag dock att den duger fint.
Kanske t.o.m. en 3-gradig skala skulle vara ännu bättre. Det behövs ju inget exakt betyg, bara en viss hum om vilken nivå man är på.

-Låg
-Genomsnittlig
-Flytande

Låg säger sig självt, personen är en nybörjare i det språket.
Genomsnittlig är öppet för tolkning om man menar genomsnittlig för de som bor i det landet eller för de som läste språket när dom gick i 7an.
Flytande täcker in de som är riktigt duktiga. Då slipper man problemet med modersmål också. smile

Ok, jag säger 3 nivår enligt ovanstående förslag smile

Vad sägs om att göra en omröstning?

[Nedanstående textstycke är en automatisk signatur.]

1. Säg inget här som du inte kan stå för öga mot öga.
2. Generellt sett så är alla generaliseringar felaktiga.

17

webmaster skrev:

Jag tycker att det är skillnad på att tala ett språk flytande och ha det som modersmål.

Beroende på när du började lära dig det språk som du tycker talar flytande så kommer du aldrig riktigt ikapp. I unga år (upp till 6-års åldern?) är barnet extra mottagligt för nya språk och ett språk man lärt sig så tidigt kan man kalla vara sitt modersmål, speciellt om man växer upp i en tvåspråkig familj.

Behärskar språket talande:

1 Öl och meny

2 Väder och vind

3 Relationer och samhälle

4 Specialområden

5 Tolk

18

Konstig diskussion. Ser inte något större behov av att ange vilka språkkunskaper man har. Möjligen skulle det kunna bli ännu ett sätt för inskränkta att välja bort dem som inte har svenska som modersmål. Inte direkt något att sträva efter kan jag tycka.

Du får se den större bilden eftersom BC inom en snar framtid kommer att expandera över stora delar av resten av världen, de är troligen intresserade av att veta vad för slags språk som pratas...

I could crush him like an ant. But it would be too easy. No, revenge is a dish best served cold. I'll bide my time until ... Oh, what the hell. I'll just crush him like an ant.

20

Jag är medlem på många kontaktsidor och skalan bör vara mer än 3, helst 5.
Låg/ nybörjare, baskunskaper, ganska bra/ klarar mig i vardagen, mycket bra, flytande. Likson någon annan så tycker jag också att vi inte behöver "modersmål /infödd"  för det är inte särskilt viktigt.
Man kan kolla närmare på andra ställen och kopiera rakt av.

Om herr webredaktör behöver hjälp med utlandsexpansionen så kanske jag och någon av mina internationella vänner hjälpa till. Hälften av mina vänner i Sverige är födda i andra länder. Jag känner en del med erfarenhet av företagande och internationella affärer.

webmaster skrev:

Esperanto och latin

Om det kostar mer att ha med fler språk så förstår jag detta, men om det bara är en lista så ser jag ingen anledning att sortera.
Dessutom borde både Klingon och Quenya stå med;)

Jag skulle föreslå följande skala
0 Enskilda ord
1 Amatör
2 Goda kunskaper
3 Flytande
4 Huvudspråk
5 Student

Jag förslår alltså termen huvudspråk, eftersom det pekar mer på färdigheterna än bakgrunden.
Flera barn till invandrare talar tex svenska lika väl som någon annan, men är sämre på sitt modersmål.
Lika bra att hänga med i hur vårt samhälle ser ut idag.

"Student" kan ju vara kul alternativ.
Det signalerar relationen till språket och kan ju dessutom skapa en tänkbar kontakt mellan folk.
(det finns ju redan kontaktsidor, tex lingofriends, för sådant så det är ju inte en helt omöjlig tanke)

Jag har alla dåliga egenskaper du påstår:)

Tjoho... Nu börjar det bli dags att lägga in nästa sak smile.

I could crush him like an ant. But it would be too easy. No, revenge is a dish best served cold. I'll bide my time until ... Oh, what the hell. I'll just crush him like an ant.

En del vettiga förslag har kommit fram här tycker jag

Behövs det egentligen?
Tycker det framgår ganska snabbt i det skrivna språket på profilen samt,
tillsammans med etnicitet ger ett bra hum.
Om kärlek uppstår, då är språket ett litet problem wink

25

Här föreslår jag framför allt att man använder etablerade termer för hur språknivå beskrivs, exempelvis sådana som finns på andra internationella kontaktsidor eller på internationella jobbsajter. Det gör att folk känner igen sig och det är troligare att det blir något de flesta är överens om.

Alla kommer inte att bocka av det de flesta andra tycker är rätt, men chansen ökar på det viset. Använd etablerade termer på området inom respektive språk om sidan ska finnas på flera språk. Det lär inte vara särskilt svårt att ta reda på.

26

Ska Klingon vara med, så ska fanimaj Skånska vara med osså! wink