Sv: Tumme-upp och tumme-ner (medlemssidan)

Tycker det är lite konstigt att ingen av er som tycker detta är ett dåligt förslag ligger på minus. Ni har alltså fått tummen upp allihopa. Så kanske inte är så dåligt som ni tror att det kommer att bli.
Ni kan ju ge det några dagar innan ni ratar det helt smile

Möjligheterna är alltid större än problemen.
*Regler för forumet klicka här

32

Min egen skepticism rör snarast utformningen som sådan. Idén gillar jag då det kan användas till att både ge positiv förstärkning för gott uppträdande samtidigt som det ger en viss "kvalitetskontroll" för presumtiva besökare.

Däremot står jag på mig i min mening att endast en tumme upp behövs och är att föredra för att minska missbrukspotentialen. Men, vem vet?Kanske kan det fungera avskräckande för den delen användare som brukar dra på sig störst kritik?

Ofta är det nog tyvärr så att de ordningsamma och mer seriösa användarna drar det kortaste strået då spammare förmodligen inte bryr sig öht om negativ feedback och blockeringar.

33 Senast ändrad av ljus&mörkHBG (2013-04-05 21.22)

hot_n_sweet skrev:

Tycker det är lite konstigt att ingen av er som tycker detta är ett dåligt förslag ligger på minus. Ni har alltså fått tummen upp allihopa. Så kanske inte är så dåligt som ni tror att det kommer att bli.

Vi stod, när vi gjorde inlägget, på noll.
Vi är inte emot tummen upp och ner, men det kräver lite omarbetning som vi skrev.
Antingen Marvins förslag att enbart köra tumme upp, alternativt så kör man tumme upp och tumme ner, men det krävs en motivering och blir kopplat till profilen som "tummat"

34

Efter en del funderande så har vi bestämt oss att vara väldigt restriktiva med tummarna.
TummeUpp ger vi till de som vi vet är både trevliga och äkta profiler, verifierade antingen direkt av oss eller genom gemensamma vänner. TummeNer kommer bara att bli använd om någon är otrevlig mot oss.

Njut av livet idag, imorgon kan det vara försent.

35

Det här kan väldigt snabbt, väldigt enkelt missbrukas. Om det här ska vara kvar, bör säkerheten ses över. Webmaster har redan varit inne och justerat min poäng en gång, men som sagt; det är alldeles för osäkert just nu. Dock var det skoj en stund. Väldigt många fler besökare och brev än vad jag brukar ha smile

Webmaster: fältet "from" bör inte finnas kvar. Userid har du ju redan i sessionen för inloggad användare. Verifiera det vid submit istället.

---
Disclaimer: jag har en kukbild på min medlemsprofil. Gå inte in på den om ni inte vill se.

Har lagt in en ny version av tumme upp/tumme ner.

- Går inte att rösta på sig själv.
- Plus lite andra buggfixar m.m.

I could crush him like an ant. But it would be too easy. No, revenge is a dish best served cold. I'll bide my time until ... Oh, what the hell. I'll just crush him like an ant.

Aeron skrev:

Webmaster: fältet "from" bör inte finnas kvar. Userid har du ju redan i sessionen för inloggad användare. Verifiera det vid submit istället.

Eftersom ena hälften av databasen ligger på ena servern och den här funktionen ligger på klustret så går inte det för tillfället (att ta hem vem som är inloggad). Det blir bättre sen när flytten är avklarad av alla databaserna till det nya klustret.

I could crush him like an ant. But it would be too easy. No, revenge is a dish best served cold. I'll bide my time until ... Oh, what the hell. I'll just crush him like an ant.

38

hot_n_sweet skrev:

Det handlade inte om någon domedagspredikan från min sida, och inte heller känner jag mig särskilt berörd av systemet personligen. Skulle någon på riktigt rata mig på grund av ett par minus är det antagligen ingen jag har något intresse av heller, då skulle det till och med vara värre om någon skrev bara på grund av en massa plus!

Siffror är siffror och siffror ljuger. Aeron här har ju redan hittat en fin genväg (och innan jag ens börjat kolla på det, vad fan^_^), men min oro ligger snarare att det i det långa loppet gör att våra medlemmar sätter sin tillit till fel saker och att man egentligen stjälper dem mer än hjälper. Det är trots allt kvaliteten på medlemmarna som gör ett community, så dem ska man vara så rädd om som möjligt smile

39 Senast ändrad av Aeron (2013-04-06 00.13)

webmaster skrev:
Aeron skrev:

Eftersom ena hälften av databasen ligger på ena servern och den här funktionen ligger på klustret så går inte det för tillfället (att ta hem vem som är inloggad). Det blir bättre sen när flytten är avklarad av alla databaserna till det nya klustret.

Alright. Nu fungerar det lite bättre, och det verkar vara lite mer säkert. Gött med POST istället för GET.
Jag gjorde ett snabbt test och jag lyckades inte få fler poäng, så jag antar att du saltar med typ ip, useragent eller tid.

Kritiken som har framförts tidigare är dock befogad. Enbart tumme upp eller inte alls hade varit mycket bättre. Det kommer snabbt att bli skevt för att folk inte gillar profilbilden, eller någon inte svarar i tid - eller alls.

Jag har varit inne på någon flickas profil som har blivit utloggad, och som under den tiden har fått -5.

Om ni är bekanta med Reddit.com så vet ni att man kan rösta både upp och ner, men forum där man faktiskt ska bedömma någon annan har bara uppröster. Se på Gonewild (amatörporr): http://www.reddit.com/r/gonewild/ - enbart uppåtpilar!

Nu har jag -1, och det är nog för att jag postade här - inga andra besökare sedan jag sist kollade, och det är bara folk härifrån, men det gör inget!

Men jag kan lätt se att den trovärdighet jag har på sidan kommer att försvinna för att killar - som jag inte vill ha kontakt med - röstar ner min profil. Efter 6 år så känns det rätt trist att behöva skapa ett nytt konto eller helt enkelt lämna för att alla tror att man är en douchebag.

40 Senast ändrad av Vexations (2013-04-05 23.52)

^ Haha, det såg ju illa ut att jag besökte dig precis då, men det var inte jag. Just med okynnesröstningar säger jag nog som hot_n_sweet att det är svårt att säga någonting såhär direkt, men om det du sett på tjejprofiler blir en trend känns det kanske inte så bra. Jag tror att tjejer och par kommer fara värre än oss killar om man rent börjar missbruka systemet, och för min del står jag fast vid att jag nog inte vill ha kontakt med dem som dömer ut ett par minustecken.

Dessutom ligger det nog någonting i att en hel del nybörjare röstar ner folk därför att de inte har fattat galoppen på sidan ännu, men vi får se.

41 Senast ändrad av Aeron (2013-04-06 00.01)

Vexations skrev:

^ Haha, det såg ju illa ut att jag besökte dig precis då, men det var inte jag. Just med okynnesröstningar säger jag nog som hot_n_sweet att det är svårt att säga någonting såhär direkt, men om det du sett på tjejprofiler blir en trend känns det kanske inte så bra. Jag tror att tjejer och par kommer fara värre än oss killar om man rent börjar missbruka systemet, och för min del står jag fast vid att jag nog inte vill ha kontakt med dem som dömer ut ett par minustecken.

Äh, det gör inget om det hade varit du - och inte tror jag heller att det var det! Lite skit ska man kunna ta, men det bevisar min teori. Det kommer att missbrukas. Någon jag aldrig har haft en konversation med, har röstat ner min profil.

Alla gillar inte kukbilder, jag förstår det, och jag hade säkert haft bättre framgång med en ansiktsbild, men det funkar ibland - det ska däremot inte vara en grund för någon att rösta ner någon annan.

Jag håller med dig. Om någon bryr sig om lite nedåtröster så vill jag nog inte ha kontakt med den personen.

Tanken är dock god, men utförandet är fel.

Två förslag - nolla först eller iaf

if(score<0): score = 0;

och sedan;
* Någon man har haft ömsesidig kontakt med -> rösta
* Eller enbart uppröster

42

I allmänhet kommer det fungera olika beroende på om profilen är en tjej eller en kille.

Om det är en tjej: Killar kommer lägga tummen up om de gillar bilderna, möjligen tummen ner för att de inte får svar.

Om det är en kille: Tjejer kommer för det mesta inte lägga nån tumme upp. Däremot kommer de lägga tumme ner om de fått ett mail som är otrevligt, för kort etc.

Tjejer kommer ha 15 gånger så många tumme upp som nån kille. Dock kan detta vara en effekt av könsfördelningen på sidan.

Ja, detta är en generalisering. Men jag tror många håller med mig.

Jag tänker att tumme upp-systemet kan fungera som ett slags motivator och chans till självkritik, något jag upplever saknas hos många som klagar i forumet om oseriösa profiler, folk som inte dyker upp på avtalad träff, killar som aldrig får svar på sina mejl, profiler som undrar varför de blir blockade hela tiden trots att de aldrig kontaktat någon, osv. För när jag själv läser de trådskaparnas och deras mesta medhållares profiler kan jag personligen tycka att de inte är något att hänga i granen; bild på könsorgan, skrytsamma plattityder, bristfällig skrivförmåga (för lite text, felstavat, särskrivet, ovårdat språk, osv). Med andra ord: det mesta som bidrar till att man inte blir tagen på allvar (politiskt inkorrekt eller inte, det är så människor fungerar tyvärr).
Får dessa profiler fler tumme ner än tumme upp kan det i den bästa av världar bidra till att de funderar på varför det blir så, och vad de kan göra för att vända på trenden.

Vidare tror jag att de som har välvårdade profiler (dvs välskrivna och välformulerade texter, smakfulla profilbilder, kloka inlägg i dagbok och forum osv), kommer att få fler tumme upp, oavsett om de är kille, tjej, par eller transperson.
Och får de trots allt många tumme ner så är man förhoppningsvis klok nog att dra slutsatsen att det beror på att vederbörande medvetet eller omedvetet trampat på deras fötter och de vill hämnas på något sätt. Jag tänker nu främst på moderatorerna när de gör sitt jobb och tillrättavisar, utfärdar varningar, avstängningar och låser trådar.

44

Den där "tumme"-funktionen säger absolut INGENTING så länge man inte kan utvärdera vad som ligger bakom tummeupp resp tummened. Bland annat pga följande anledningar:
1) man kan rösta på sig själv om man har flera nicks
2) man kan få en tummened, oavsett hur väl man än behandlar andra genom att t ex
    2.1) inte vilja träffa någon person/par som är ivrig och ligger på och är tjatig
    2.2) skriver något i sin presentation som folk inte tycker om... T ex att man inte vill träffa par av arabiskt ursprung
    2.3) etc etc
3) man kan få fler tummarupp genom att byta tummar med sina "kompisar" på bc

Risken är betydande att dessa tummar:
a) Blir någon form av "maktmedel" som kommer användas av fel personer i helt fel syfte.
b) Slår hårt mot de som är ärliga och raka i sin kommunikation, och främjar dem som är lismande och fjäskande till sin karaktär.

Men min största kritik ligger i frågan; "vad säger dessa tummar upp/ned egentligen?" Nada.

Slutsatsen blir självklar: Lägg ned den. BC är för bra för att ha sådant skräp

45

Det börjar märkas en trend. *s*
Tjejer har ofta en väldans massa tummar upp...
Jag kan inte låta bli att undra om en del killar missat något rätt grundläggande? Tjejerna kan inte se vem som tryckt på +, det ger inga bonus poäng att använda det som fjäsk. ^^

Nej fy på mig, inte vara så cynisk. Förmodligen blir det många tummar upp för att man upplever det som en attraktiv profil. smile
(Tänk positiva tankar nu.)