16

Sv: Tumme-upp och tumme-ner (medlemssidan)

Jag förstår inte vinsten med det här förslaget?

Låt oss säga att jag får en tumme-upp mest varje gång jag besvarar ett förstamejl? Det gör jag så ofta det rimligen är möjligt, dvs. personen har skrivit åtminstone en hel mening som jag förstår syftet med, ligger inte mer än 10 år utanför min angivna ålderspreferens och har inte kukbild (vilket jag har undanbett mig i min presentation). Det kan medföra att ännu fler skriver. Det kan vara kul. Eller mest arbetsamt?

Men jag ska inte samla ihop ett regemente med karlar, alltså avslutar jag de flesta konversationer efter tre till  tio mejl när jag kommit underfund med att kemin inte riktigt stämmer. Eller att uppgifterna i profilen inte överensstämmer med verkligheten (singeln är "lite sambo", frun "vet ännu inte" att hon lever i ett öppet förhållande, ...).

Detta kommer i många fall att rendera mig en tumme-ner. Inklusive de tumme-ner som de som inte får svar alls ger mig så kommer jag att stadigt ligga på minus. Och skulle så ha gjort från ungefär sjätte timmen första dagen.

Bara tumme-upp och möjlighet att ta bort den på samma sätt som en kan göra med Gilla på Facebook vore mer rättvisande. Då skulle jag åtminstone ha kvar de där positiva markeringarna som jag fått av folk jag blivit god vän med.

Yes! Jag leder listan: http://medlem.bodycontact.com/pages/mis … TypeID=p10

I could crush him like an ant. But it would be too easy. No, revenge is a dish best served cold. I'll bide my time until ... Oh, what the hell. I'll just crush him like an ant.

Jag tycker inte ska göras onödigt komplicerat med en massa villkor för hur och när man ska få göra tumme upp/tumme ner. Det är nog bättre att börja lite enkelt och sedan reda ut ev. barnsjukdomar + extrafinesser framöver.

I could crush him like an ant. But it would be too easy. No, revenge is a dish best served cold. I'll bide my time until ... Oh, what the hell. I'll just crush him like an ant.

Upptäckte tumme upp eller ner i ovankant av profilen.
Som vi tolka det är detta för att kunna "betygsätta" profiler. Eller?

Vi väljer hellre att ta negativa erfarenheter med respektive profil, alternativt ignorera eller blockera.
Är det grova övertramp lär knappast en tumme ner hjälpa. Då måste andra åtgärder sättas in.

Risken blir ju snarare den att folk gör tummen ner på en profil för att dom inte samtycker och då faller ju systemet.

Hade man varit tvungen att skriva en kort motivering till tummen ner (och upp) som sedan kunde kopplats till den man "tummat" så hade det kunnat funka, för då kan andra läsa varför och inte bara att.

Vi kommer göra tummen upp på dom profiler vi träffat IRL och hoppas dom gör det samma med oss.
Sen får betraktaren avgöra huruvida det spelar in eller inte.

Så tänker vi göra med tumme upp och tumme ner...

Tycker mest det hela är riktigt korkat och hör hemma i sandlådan.
Hoppas verkligen vi som inte är intresserade kan välja att ta bort betygssättningen på vår sida.

21

Rambler skrev:

Hoppas verkligen vi som inte är intresserade kan välja att ta bort betygssättningen på vår sida.

Håller med er helt och hållet.
Tummen upp eller ner,,,det är verkligen i sandlådenivån.
Så det är bara att hoppas som ni,,,att det ska va en valfrihet.

22

Vad sägs om att flytta tummarna hit till forumet istället?
Imho så blir det mindre risk för missbruk och allmänt okynnes-tummande. smile

Med tanke på hur blockeringsfunktionen används redan idag så finns en överhängande risk att tumme ned kommer att användas på liknande eller ännu mer lättvindigt vis.

"Den här profilen är inte min dröm -tjej/-kille alltså blir det tumme ned."

Ett alternativ skulle kunna vara att fokusera på positiv bedömning? Att behålla tumme upp för att kunna ge lite positiv karma till de som uppför sig men ta bort tumme ned?
Blockeringsfunktionen finns ju redan för att ta hand om profiler man inte vill ha att göra med.

23

"Tumme upp" på Marvins inlägg.

24

Med tanke på att jag fått flera blockeringar under en period då jag inte ens var aktiv på sidan känns det som att positiv feedback är att föredra (dvs. bara tumme-upp) före ett negativt. Jag tror egentligen mycket starkare på att fortsätta använda blockeringar när någon är otrevlig, speciellt med tanke på att det inte är hur lätt som helst att regga nya konton på löpande band för att fortsätta trakassera någon om det skulle vara så.

Jag tror i ärlighetens namn inte att något rankingsystem kan ersätta sunt förnuft när det kommer till att bedöma hur tillförlitlig en användare är. Siffror är alltid lättare att manipulera än personligheter och gör det för boven bara lättare att skapa falska förtroenden, speciellt när funktionen är helt anonym. (Sub4Sub, Like4Like)

I bästa fall kanske en icke-anonym lösning kan vara något, där man som profil öppet kan visa sitt tycke för en annan.

Tumme upp och tumme ner ja det kan ju vara ett sätt att visa vilka som är seriösa och så men även lätt att det kan bli ett sätt för en del som är som de är att bara sitta och ge tummar ner för att det går att ge tumme ner..

Tycker förslaget att folk får göra det lite mer öppet så att om man går in på en profil så ser man om denne har givit en tumme upp eller tumme ner.. ingen lista man kan titta i utan endast om man går in på dennes profil..

Favorit står det nu med längst upp?? vad är det är det de man har i adressboken eller????

/Perra

26

Rambler skrev:

X2

Jäkla popularitetstävling tycker jag. Hör inte hemma här. Oseriöst.

Man vill ju se vem som har gett tumme upp. Plusfunktion?

Så länge man inte kan se vem som har gett tumme upp eller ner och framförallt en motivering så blir det hela lite destruktivt. En person med redan dåligt självförtroende som får en massa tumme ner utan att förstå varför kommer antagligen inte må så bra av detta.

Det finns redan gott med möjligheter att slippa oönskade personer på sin sida så skippa detta med tumme upp-ned. Detta är inte FB så bort med skiten.

Som jag har nämt tidigare i tråden,denna typ av röstningar bör tas med en nypa salt. Sen om man gillar förslaget eller inte är en sak, men jag tycker ändå man bör se det positivtiva i det att det kommer ett förslag och webbis är redo att prova det.

Gillar man det inte kan man ju ändå bara låtsas det inte finns.
Eller som jag, inte bry sig för mycket, men se det som en kul grej smile

“If you tell the truth, you don’t have to remember anything.”

30

Detta kommer att  missbrukas. Tyvärr så ser  inte alla detta forumet som så seriöst...Å  kommer då  av viss typ av kohort att  missbrukas å  rösta ner andra för att  jävlas med mera.
Tror  på en  tummen upp och ner tumme OM man måste ge en MOTIVERING till varför man  rustar upp eller ner...
Jag är dock en  trogen  bc chattare  sen år 2006 å  har  mkt  erfarenhet om sidan å  hur den har  utvecklats
Ha en trevlig Fredag mina Vänner  :-)