Tråd: Tumme-upp och tumme-ner (medlemssidan)

Ser ofta i dagböcker att kvinnor i synnerhet tycker att de behandlas illa och tror det handlar om några fåtaliga individer som beter sig illa.

Kanske skulle man införa någon sorts bedömningssystem...

Om inför ett "tummen-upp" eller "tummen-ner" system, om man tycker att en profil betet sig illa så ger man "tummen-ner" ...

och detta kommer att synas hos den personen/parten eller vad det är ...

ju aktivare en person är ju mer "tumme-ner" kan den få men också fler "tumme-upp" !

Så på det sättet kan man få en uppfattning om läget !

Sv: Tumme-upp och tumme-ner (medlemssidan)

where_is_my_girl skrev:

Ser ofta i dagböcker att kvinnor i synnerhet tycker att de behandlas illa och tror det handlar om några fåtaliga individer som beter sig illa.

Om inför ett "tummen-upp" eller "tummen-ner" system, om man tycker att en profil betet sig illa så ger man "tummen-ner" ...

ju aktivare en person är ju mer "tumme-ner" kan den få men också fler "tumme-upp" !

Om du använda sök funktionen vill du se att frågan har varit upp tidigare wink
http://www.bodycontact.com/forum/topic/ … tumme-ner/

“If you tell the truth, you don’t have to remember anything.”

Min tanke är inte riktig den samma då den andra tråden handlar om inlägg men min mer om "betygsättning" av hur folk beter sig ...

Ungefär som på tradera ...

en säljare/köpare som inte sköter sig får ett dåligt betyd och lär inte lyckas med så många affärer ...

ajojo-Borås skrev:
where_is_my_girl skrev:

Förslag liknande ditt har kommit in och diskuterats. I nuläget finns det inga planer för att införa ett sådant system pga olika anledningar, tex en person kan ha flera olika profiler och då betygsätta sig själv för att få bättre betyg men även sätta dåligt betyg via alla sina profiler på en annan profil för att få ner betyget. Med andra ord så blir det lätt att missbruka ett sådant system.

Möjligheterna är alltid större än problemen.
*Regler för forumet klicka här

Min tanke är lite som facebooks "gilla-knapp", fast här har man både "tumme-upp" och "tumme-ner".

Så mitt tänk är inte någon flergradig skala, antingen neutralt (ingen tumme-upp eller tumme-ner) eller någon av alternativen, man kan bara välja ett !

Men att höja sitt betyg genom multipla konto kontra antalet profiler man besök, torde det vara tydlig övervikt mot dom profiler man besökt !

Visst finns det falska profiler, men sällan så många att de borde ge utslag enligt mitt tankesätt, för några "tumme-ner" kommer nog alla att få det p.g.a av att alla passar inte alla i sitt sätt att skriva m.m

Men detta skulle ändå vara en indikering att man ska vara mer försiktig med en profil men "negativt" rykte !

hot_n_sweet skrev:

Förslag liknande ditt har kommit in och diskuterats. I nuläget finns det inga planer för att införa ett sådant system pga olika anledningar, tex en person kan ha flera olika profiler och då betygsätta sig själv för att få bättre betyg men även sätta dåligt betyg via alla sina profiler på en annan profil för att få ner betyget. Med andra ord så blir det lätt att missbruka ett sådant system.

6 Senast ändrad av Marvin (2013-03-31 16.10)

Ett system med karmapoäng skulle kunna funka här i forumet där man kan använda det för att positivt markera huruvida man tycker att ett inlägg är välskrivet, smart, roligt m.m. eller en negativ karmapoäng kan tilldelas för dåligt beteende osv.

Tyvärr så kollapsar det nog eftersom BC har kontaktsökande med fokus på sex och jag är övertyga om att det lätt skulle missbrukas i någons iver att framhäva sig framför sin konkurrens.
I vanliga forum utan koppling till sex så funkar det utmärkt.

ajojo-Borås skrev:

Sanningen att säga så handlar ovanstående tråd om tumme upp/tumme ner för foruminlägg specifikt, inte rankning av profiler som sådan. Däremot så har jag ett minne om att frågan har varit uppe tidigare i någon annan tråd.

Hur som helst så kapar jag denna tråd för mina egna ändamål en liten stund smile

I could crush him like an ant. But it would be too easy. No, revenge is a dish best served cold. I'll bide my time until ... Oh, what the hell. I'll just crush him like an ant.

hot_n_sweet skrev:

Planer har det alltid funnits - men kanske inte de tekniska möjligheterna - förrän nu (läs MySQL Cluster).

Det är främst två system som har funnits i åtanke:

1. Baserat på x antal parametrar så skapas en algoritm som påverkar en poängsumma. Säg att man får x antal poäng för hur länge man varit medlem, x antal poäng för hur många saker man fyllt i profilen, etc. Problemet med detta är att ge en rättvis bild och vikta alla saker rätt i formeln.

2. Besökaren får själv rösta +1 / -1 (tumme upp / tumme ner) på profilen helt enligt egen bedömning. Problemet med detta är att det är helt subjektivt hur besökaren röstar men ändå förhoppningsvis rättvist.

I could crush him like an ant. But it would be too easy. No, revenge is a dish best served cold. I'll bide my time until ... Oh, what the hell. I'll just crush him like an ant.

Ja just det, det finns faktiskt en betatest på hur en röstning skulle kunna se ut på webmaster-profilen, dvs länk: http://medlem.bodycontact.com/?1. Jag tror att den ska synas för alla besökare...

Prova och rösta lite smile

PS. Det går att rösta på sig själv, det är ju trots allt en beta-version wink

Testat smile men hur som helst ska denna typ av röstningar nog tas med en nyp salt och inte tas allt för seriös, det är ju många parametre som spelar in för vad folk läggar i sina tankar vid en röstning.

Det är som med alla saker som är subjektiva - det finns lika många orsaker till varför man röstar som det finns röstare.

PS. Tror inte din röstning registrerades. Uppdaterat med ny version, IE cachar ajax-anrop tydligen... smile

webmaster skrev:

Det är som med alla saker som är subjektiva - det finns lika många orsaker till varför man röstar som det finns röstare.

PS. Tror inte din röstning . Uppdaterat med ny version, IE cachar ajax-anrop tydligen... smile

Yupp exat smile
Testade igen med firefox, ser ut som den registrerades denna gång..

Ja, Firefox cachar aldrig ajax-anrop, men nu är det fixat för alla webbläsare.

Finns någon tanke att införa ett system som liknar det på darkside där man kan blockera vilka som kan skriva till en baserat på hur de plumpats?
Utan att ha utforskat det systemet har de en viss poäng.
Jag tänker mig att man i ett sådant fall endast kan göra en sådan plumpning (eller vad man ska kalla det) efter att personen faktiskt har skrivit till en, det skulle också ta bort möjligheten för någon att skaffa en massa fejkkonton och därmed 'sänka' någon annans trovärdighet på detta sätt.

Ett bra argument behöver ingen hög röst
Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
-----------------------------------------------------------------------------
Forumregler

Att kombinera "tumme-upp/tumme-ner" med att den andra faktiskt gjort en aktiv åtgärd som att skriva verkar vara smart, då kan man åtminstone inte "ranka" upp sig själv !

Att det finns subjektivitet i detta är ofrånkomligt, vi tänker och tycker ju olika.

Om jag ska peka på en svaghet i den egna idén så ligger det i det att vi oftast inte premierar bra insatser utan bara kritiserar dåliga ...

Så det blir nog fler "tummar-ner" än "tummar-upp" !

tveksamt skrev:

Finns någon tanke att införa ett system som liknar det på darkside där man kan blockera vilka som kan skriva till en baserat på hur de plumpats?
Utan att ha utforskat det systemet har de en viss poäng.
Jag tänker mig att man i ett sådant fall endast kan göra en sådan plumpning (eller vad man ska kalla det) efter att personen faktiskt har skrivit till en, det skulle också ta bort möjligheten för någon att skaffa en massa fejkkonton och därmed 'sänka' någon annans trovärdighet på detta sätt.