Tråd: PUP.Blabbers

Har genomfört ett litet försök under några dagar nu och det verkar minst sagt skrämmande att folk inte har bättre "koll" på sina datorer.

Har gjort en enkel rutin som kollar enbart två olika "skumma" program som anropar url:er mot BC:s servrar trots att de inte borde.

Program 1: Tapatalk Notifier
Anropar /mobiquo/mobiquo.php då och då ...

Program 2: PUP.Blabbers
Anropar olika url:er exempelvis /cache/5b4b81b3ab46a966736a06844b2c41ae väldigt ofta

115 olika användare har något av dessa program installerade och fyller felloggen med anrop till sidor som inte existerar. Kanske dags att göra en automatisk utloggning av dessa användare när de försöker att logga in...

I could crush him like an ant. But it would be too easy. No, revenge is a dish best served cold. I'll bide my time until ... Oh, what the hell. I'll just crush him like an ant.

2

Sv: PUP.Blabbers

Har jag något utav detta?

Varför jag frågar är för att jag har på senaste tiden fått mina fullskärms-spel att minimeras automatiskt då och då, och det känns som att det är något skumt som pågår

Nope, du finns inte med på listan.

I could crush him like an ant. But it would be too easy. No, revenge is a dish best served cold. I'll bide my time until ... Oh, what the hell. I'll just crush him like an ant.

Tapatalk Notfier är ett program för att hålla koll på olika forum och som jag själv änvänder till andra forum som har stöd för detta dock inte här på bc som saknar detta stöd . Finns som ett plugin till Chrome.
Detta kan vara en förklaring att folk försöker använda detta fast det ej finns stöd för det till BC

5

Tycker faktiskt att det är mer "skrämmande" att läsa detta...och inte veta vad som menas. Samtidigt som man får mejl från banken att man nog måste börja hålla "koll" på koder och dyligt eftersom banken inte kommer att ta ansvar om man gjort "något" fel...men som en vanlig användare av dator (som kanske dom flesta)..så fattar man "nada" an alla Tapatalk och vad det nu kan vara..virus finns & trojaner och allt annat skit.
man börjar undra hur man ska använda datorn snart

Marabelle skrev:

Tycker faktiskt att det är mer "skrämmande" att läsa detta...och inte veta vad som menas.

Vad av det är det som du inte förstår? Berätta gärna så kan vi någon utav oss förklara det istället. smile

Vill även säga att det inte är något som du behöver oroa dig över smile

Möjligheterna är alltid större än problemen.
*Regler för forumet klicka här

7

Menade nog det som "webbis" skrev ..att ha "koll" på sina datorer. Vad är "koll"...man blir lite skrämd numera vad som kan hända om man inte har "koll" på sin dator. Men vad ska man göra?...man har virusprogram (som ibland krånglar..enligt dom som kan)..sen kommer det mejl man ej får öppna...nu senast fick vi ett sådant från telia...men där förstod även jag att det var något fel fär dom hänvisade till skatteverket med en länk.

Men vad jag kanske menar är att det är "läskigt" att använda dator ...hur ska vi göra vi "vanliga" som inte vet så mycket om datoranvändning??

Jag googlar allt som jag inte vet vad det är. Det fungerar rätt bra i kombination med sunt förnuft.
Med Google kan man hitta precis all information man behöver om precis allt. Vissa saker är lite svårare än andra, men vet man vad man ska söka på så hittar man till slut det man ville hitta.

Använder mig även av olika typer av forum för att hitta information. Det finns ju massor av forum för olika intressen mm. Där kan man söka sig till information eller bli medlem och fråga. Oftast räcker det med en sökning då det jag vill veta mer om har någon annan också undrat över minst en gång smile

Själv är jag inte så haj på datorer, köpte min första för ett år sedan. Jag frågar vänner som är duktiga eller så använder jag något av ovanstående.
Vi som inte är födda med datorn i handen måste lära oss själva. Inte så lätt, men är ett (ont) måste.

Det jag tror Webmaster menar med att folk inte har "koll" är att många laddar ner program till datorn och sen använder dom fel alternativt att dom inte vet hur dom ska använda programmet och till vad/vilka sidor.

9

Marabelle skrev:

Tycker faktiskt att det är mer "skrämmande" att läsa detta...och inte veta vad som menas. Samtidigt som man får mejl från banken att man nog måste börja hålla "koll" på koder och dyligt eftersom banken inte kommer att ta ansvar om man gjort "något" fel...men som en vanlig användare av dator (som kanske dom flesta)..så fattar man "nada" an alla Tapatalk och vad det nu kan vara..virus finns & trojaner och allt annat skit.
man börjar undra hur man ska använda datorn snart

Enklast är att särskilja sitt surfande. Kör allt porrande på linux. Det skrivs väldigt få virus för små operativsystem.

Allt viktigt ekonomiskt i ett annat operativsystem och vanlig slösurf i ett tredje. Håll dem åtskilda.

10

Ja det är säkert ett bra allternativ, men eftersom det som webbis skrev låg under länken "varning" så blir man ju  lite "allert"....och oroad...han skrev ju att en del kanske inte får vara med,..och det var då jag började tänka på banker och allt annat. Man tvingas ju numera att använda dator till allt och fasen om man förstör för nån annan. Men jag har ochså full förståelse för webbis argument om det nu är nåt som ställer till det på bc så då är det ju inte bra. Men vad ska man göra då?...tja kanske flytta tråden tilll ett annat forum till att börja med..kanske..*ler*..ska lägga mig nu...inte ligga..*ler*..igen.

Webmaster har inte skrivit något om att de profiler som det gäller inte ska få vara medlemmar längre. Han skrev bara att han kanske skulle göra så att dom blev utloggade.

12

Eller köp en ipad och surfa på den, problemet löst

13

Då är en fråga. Finns en annan med på den listan. Du kan svara i en PM.

14

Tapatalk är ju en app för att hålla koll på och använda forum på Android-mobiler. Används väl i princip av varenda androidmobilnörd som finns. Tapatalk notifier är någon slags gratisvariant med enklare funktionalitet fast för chrome. Det är visserligen ett program som har tillgång till lösenord och dyl men knappast någon form av malware.

Gör om gör rätt!

Det måhända vara ett legitimt program, men eftersom den försöker att anropa en icke existerande php-fil från servern vid i princip var och varannat anrop som användaren gör så är den inte speciellt bra skriven.