Sv: Nya inforutan för profiler

Jag tror att fördelarna kommer överväga eventuella nackdelar.

Det kommer att bli obiligatoriskt att ange i vilken kommun man bor i, valfritt att ange en närmare punkt (exempelvis om man bor i en större stad).

Fördelarna är att man kommer att kunna ha en hel del nya funktioner så som att kunna söka personer baserat på deras avstånd från dig själv. I en helt annan tråd så tog jag upp ämnet att man skulle kunna begränsa vilka inom vilken radie som får skicka brev till dig (PLUS-funktion) så att du kan slippa få brev från någon som är 40 mil bort exempelvis.

Nackdelen som du beskriver med att fåtal så kallade stalkers skulle i så fall skulle kunna få bättre verktyg att arbeta med får man acceptera. Du säger ju själv att de är väldigt duktiga på att sälja in sig själva, dvs använda "social engineering" för att avslöja hemligheter och det ter sig rimligt att anta att locka ur någon var denne bor inte ter sig speciellt svårt även om ett krav på att ange kommun i profilen inte skulle finnas.

Dessutom så är det stora flertalet förföljare inte vilken slumpmässig person som helst utan oftast någon som personen har haft en relation med på ett eller annat sätt och då ter sig ju frågan om att kräva att ange kommun egalt eftersom personen oftast känner till alla relevanta uppgifter.

I could crush him like an ant. But it would be too easy. No, revenge is a dish best served cold. I'll bide my time until ... Oh, what the hell. I'll just crush him like an ant.

47

Tänkte bara bidra med mina $0.02.
Det är förståeligt att man värnar om sin integritet och att man vill behålla sin anonymitet.
Imho så är det också förståeligt att det är känsligare på mindre orter.
Däremot så tycker jag att det är fånigt att inte vilja uppge sin ort om man bor i en lite större stad tex Göteborg, Sthlm eller Malmö m.fl.
Det är som sagt hur jag känner men alla har olika orsaker och uppfattningar om sånt.

Jag tycker det är jättesmidigt att kunna se hur långt bort någon bor. Om man verkligen är nojig så kan man ju uppge grannbyn eller nåt? Att postnummer hålls hemliga ser jag som självklart när det handlar om att räkna ut avstånd. Man behöver ju bara se avståndet...
Att hålla det hyfsat grovmaskigt verkar också rimligt, man behöver ju inte ha GPS precision utan det räcker med inom xx kilometer.
Triangulering blir ett ickeproblem om användaren uppger ett felaktigt postnummer...

Imho så gör webbis ett bra jobb och hittills så verkar han ta balanserade beslut. Allt uppskattas inte av alla, det är normalt. Det kommer säkert att bli bra det här med.

48

Att tvinga folk gör det ju bara lättare. Men visst kommer de kunna ta reda på det ändå. Dock finns det säkert fler orsaker till att inte ange kommun. Par som kanske inte vill skylta med att de finns här.
Jag vet bara att det kommer ske avhopp. Men som du säger så går det såklart inte att vara alla till lags.
Får jag bara fråga vad orsaken till att göra det obligatoriskt är?

I utbyte mot att man delar med sig av var man bor (åtminstone i vilken kommun man bor) så blir det lättare för den som söker att hitta någon i närheten som också söker samma.

Det är då ganska lätt att utveckla en funktion som visar vem man har i närheten på ett bättre sätt än som nu.

I could crush him like an ant. But it would be too easy. No, revenge is a dish best served cold. I'll bide my time until ... Oh, what the hell. I'll just crush him like an ant.

Nu börjar det bli dags att "tvinga" kommun på de profiler som ännu inte har satt detta.
Först ut kommer de stora folkrika länen att vara, dvs Stockholms län, Västra Götalands län och Malmöhus län.

Sen så blir det återsamling och utvärdering. smile

Jag satte in län när jag reggade mig här som sagt var