Sv: Nya inforutan för profiler

PuppyFT skrev:

Om en profil bor bland de 10 närmaste postnumren från där man bor själv så anges avståndet med texten "personen bor inom X km" där X = avståndet mellan ens eget och det 10de närmaste postnummerområdet. Bor någon mellan 11-33 närmaste anges avståndet till nr 33

Ehh... förstår inte riktigt vad du menar riktigt...  sad

I could crush him like an ant. But it would be too easy. No, revenge is a dish best served cold. I'll bide my time until ... Oh, what the hell. I'll just crush him like an ant.

twist skrev:

Punkterna blir väl de samma som går att få fram genom tex hitta.se. Jag antar att samma geodata används.

Mig veterligen så har inte hitta.se något postnummersök. Postnummerdatan är inte hämtad därifrån i alla fall, och metoden för att komma fram till vilken punkt som ska vara koordinat för postnummerområdet diffar nog en hel del från geodata till geodata.

twist skrev:

Avstånden kan bli väldigt exakta som du beskriver själv. Speciellt i glesbygd lär det bli enkelt att ringa var profilen bor.

Så farligt är det nog inte, postnummerområdet är oftast större på landsbygden, ta 962 99 Jokkmokk som ett extremexempel, där diffar det 170 km från ena änden till den andra....

Sedan finns det ett halvdussin olika formler för att beräkna fågelvägen mellan två koordinater.

twist skrev:

Ja, det stämmer men om du inte påtalar att postnumret kan användas för att lokalisera profilen utan i stället påtalar att det inte visas, hur många tänker på det?

Jag har inte påstått något om hur en eventuell inställningssida kommer att utformas med tanke på profilens eventuella önskan om större anonymitet. Jag har bara nämnt att postnumret inte kommer att synas i klartext (förstås).

Däremot så lutar det mot att kommun kommer att bli obiligatoriskt, medan närmare positionering via postnummer blir valfritt. Eventuellt att man kan lägga lite större krav på de som bor i storstäderna eftersom det är väldigt många fler som finns där.

I could crush him like an ant. But it would be too easy. No, revenge is a dish best served cold. I'll bide my time until ... Oh, what the hell. I'll just crush him like an ant.

33

webmaster skrev:
PuppyFT skrev:

Om en profil bor bland de 10 närmaste postnumren från där man bor själv så anges avståndet med texten "personen bor inom X km" där X = avståndet mellan ens eget och det 10de närmaste postnummerområdet. Bor någon mellan 11-33 närmaste anges avståndet till nr 33

Ehh... förstår inte riktigt vad du menar riktigt...  sad

Om jag bor i postnummerområde A så är det postnummerområde som ligger närmast mitt PnrOmr B, den näst närmaste PnrOmr C, därefter D osv till tionde närmaste som är PnrOmr K.

Om någon nu bor i PnrOmr C, så kommer avståndet mellan A och K att visas.

Om någon bor i det PnrOmr som är det 21a (U) närmaste mig så anges avståndet till PnrOmr-et som är det 33e närmaste där jag bor. 

10 och 33 är som sagt taget ur luften, lämpliga tal och hur många "nivåer" det ska finnas får man ju prova sig fram till.

34 Senast ändrad av PuppyFT (2012-10-19 05.02)

webmaster skrev:

Däremot så lutar det mot att kommun kommer att bli obiligatoriskt, medan närmare positionering via postnummer blir valfritt

Jag tror det där kan vara en farlig väg att vandra. Hur mycket man bjuder på sig själv i bild, profiltext och dagbok är en direkt relation till hur anonym man känner sig. Om anonymiteten kraftigt minskar vad gäller bostadsorten, då kommer folk istället att skapa innehållslösare profiler.  Alternativt kommer nästan alla som tvingas välja kommun att fejka, dvs halva Skånes yta blir "bor i Malmö kommun" etc, vilket mer stjälper än hjälper även de som bara söker de som bor riktigt nära.

Inget av de 2 alternativen tycker jag är en bra utveckling. Tomma innehållslösa profiler och fejkad profilinfo är inget det finns för lite av redan idag.

Redan i dagsläget så har ungefär hälften av alla användare satt vilken kommun de bor i, utan att det varit tvingande.

Just nu är 662 st inloggade i Skåne län, 129 st bor i Malmö kommun, 354 st har inte satt någon kommun och resten, 179 st, har valt någon de övriga kommuner som ingår i länet.

36 Senast ändrad av PuppyFT (2012-10-19 12.58)

webmaster skrev:

Redan i dagsläget så har ungefär hälften av alla användare satt vilken kommun de bor i, utan att det varit tvingande.

Just nu är 662 st inloggade i Skåne län, 129 st bor i Malmö kommun, 354 st har inte satt någon kommun och resten, 179 st, har valt någon de övriga kommuner som ingår i länet.

Och hur många av dem som satt ut kommun, speciellt de som inte har Malmö eller Helsingborg, är det som inte har menlösa profiltexter och endast könsnärbilder eller inga bilder alls? För oss, som har både tydliga kroppsbilder och välfyllda dagböcker, så kommer ett kommuntvång att betyda att vi antingen kommer känna att vi behöver fejka kommun eller starta nya "innehållslösa" profiler. Att ha kvar det som idag är i varje fall inte aktuellt, för hade vi känt oss bekväma med att skylta med kommun tillsammans med övrig info om oss vi bjuder på, så hade vi redan angivit kommun självmant...

Det här påminner f.ö. lite om när den tidigare helt privata födelsedatan helt plötsligt började användas för att öppet publicera födelsedagar här på BC. Det ledde till att jag och min flickvän nuförtiden båda råkar fylla år lagom till nyårsskumpan, för att undvika att bli 365 gånger lättare att hitta av folk vi inte vill ha kontakt med. Denna förändring skulle ju såklart inte ske bakom ryggen på folk, utan "tvinga" dem att själva aktivt välja kommun, så jag gissar att de dryga 50% som just nu inte anger kommun till väldigt stor utsträckning kommer att i det tysta protestera genom att helt enkelt fejka kommun. Har det i verkligheten skett en förbättring eller en försämring då? För ett måstevärde som till stor utsträckning saknar verklighetsförankring finns det väl inte så mycket poäng med egentligen?

Notera även att majoriteten av de på forumet (med några få undantag) som vill ha kommuntvång ofta är killar utan bild/bara kukbild och inget personligt avslöjande i vare sig profiltext eller dagbok. Då är det väldigt lätt att själv inte ha problem med att visa bostadskommun...

I övrigt, valfri angivelse av postnummer är en bra sak, och underlättar sökandet för de som väljer att använda det. Men jag undrar jag hur många profiler med rak och öppen text om vad man gillar och söker och bilder någon kan bli igenkänd på som kommer att fylla i postnummer, inte minst bland par & tjejer.

PuppyFT skrev:

Och hur många av dem som satt ut kommun, speciellt de som inte har Malmö eller Helsingborg, är det som inte har menlösa profiltexter och endast könsnärbilder eller inga bilder alls? För oss, som har både tydliga kroppsbilder och välfyllda dagböcker, så kommer ett kommuntvång att betyda att vi antingen kommer känna att vi behöver fejka kommun eller starta nya "innehållslösa" profiler. Att ha kvar det som idag är i varje fall inte aktuellt, för hade vi känt oss bekväma med att skylta med kommun tillsammans med övrig info om oss vi bjuder på, så hade vi redan angivit kommun självmant...

Statistiken visar att om man har angett kommun så är är det både mer troligt att man är PLUS-medlem och har lägre beskrivningar än om man bara angett länstillhörighet.

PLUS-medlem        Beskrivningslängd
                  Kommun  Ej kommun  Kommun  Ej kommun
Skåne             6,3%    4,5%       340     303
Västra Götaland   6,3%    4,3%       352     297
Stockholm         7,1%    4,8%       364     323
Norrbotten        6,7%    5,7%       293     274

Förklaring till ovanstående tabell: Hur många procent som är PLUS-medlemmar för profiler som har satt kommun respektive inte kommun. Nästa kolumngrupp visar hur lång summan av de tre beskrivningstexterna är för profiler som har satt kommun respektive inte kommun.

Nu säger det inte så mycket om kvaliteten på beskrivningen, men en längre beskrivning borgar ju oftast för att det innehåller något mer än det nödvändigaste. Så jag tror nog att du kommer bli mer nöjd och få se längre beskrivningar generellt.

PuppyFT skrev:

Det här påminner f.ö. lite om när den tidigare helt privata födelsedatan helt plötsligt började användas för att öppet publicera födelsedagar här på BC. Det ledde till att jag och min flickvän nuförtiden båda råkar fylla år lagom till nyårsskumpan, för att undvika att bli 365 gånger lättare att hitta av folk vi inte vill ha kontakt med.

Då dricker du nog din nyårsskumpa väldigt tidigt....

PuppyFT skrev:

Notera även att majoriteten av de på forumet (med några få undantag) som vill ha kommuntvång ofta är killar utan bild/bara kukbild och inget personligt avslöjande i vare sig profiltext eller dagbok. Då är det väldigt lätt att själv inte ha problem med att visa bostadskommun...

Har du någon statistik som backar upp dina påståenden?

38 Senast ändrad av twist (2012-10-19 16.33)

Är detta med avstånd en efterfrågad funktion eller vill webmaster bara göra det för det går? Det finns flera andra saker som borde fixas. Meddelandesystemet lämnat övrigt att önska. tex sökning och threads.

Avståndsmätning riskerar bara att göra folk mindre anonyma, hur mycket kan man diskutera. Det kan väl inte gagna en sådan här sajt. Folk kan både råka illa ut och få sina liv förstörda om man målar fan på väggen.

By the way... ett postnummer jag kollade på hitta är ca 500x500 meter stort med 100 villor.

våra sista 2 cent i ämnet!

39 Senast ändrad av PuppyFT (2012-10-19 23.51)

webmaster skrev:

Statistiken visar att om man har angett kommun så är är det både mer troligt att man är PLUS-medlem och har lägre beskrivningar än om man bara angett länstillhörighet.

Din statistik haltar lite då jag antar den inte är korrigerad för den högre procentuella andelen plusmedlemmar i "angett kommun". Om du justerar siffrorna för antal tecken så blir det tex i fallet Skåne 340 vs 332, dvs nästan ingen skillnad alls.

Men oberoende av vilket så tycker jag inte att de siffrorna fokuserar på rätt sak. Mitt huvudargument är att det viktiga är exakt vad som faktiskt står i texterna. Vi har tex definitivt saker i våra dagböcker som inte skulle stå där om vi blev tvingade att ange en icke falsk mindre kommun i Skåne som bostadsord. Dvs folk har valt att skriva privata saker öppet under vissa grundförutsättningar av nivån på anonymitet. När du tvingar igenom en förändring som på ett fundamentalt sätt förändrar den grundförutsättningen, med en faktor på kanske 100 gånger, så får det följdeffekter som kan vara mer eller mindre godtagbara för redan existerande medlemmar som inte redan valt att visa kommun. De som redan valt att visa kommun och nya medlemmar påverkas dock inte ett dyft.

Så jag tror nog att du kommer bli mer nöjd och få se längre beskrivningar generellt.

Det där påståendet känns för mig som logiskt helt upp och ner.
Kan du försöka komma på ett troligt användarescenario där MINDRE anonymitet samtidigt också gör att personerna blir ÄNNU öppnare även i sina publika texter? För mig känns det i varje fall intuitivt självklart att det inte kommer bli utfallet. Opersonliga, icke avslöjande, blajtexter blir kanske längre, vad vet jag, men det känns helt irrelevant i sammanhanget.

Då dricker du nog din nyårsskumpa väldigt tidigt....

Om du är familjär med hur tex öresavrundning går till, så var den där kommentaren både onödig och helt off topic för diskussionen.

PuppyFT skrev:

Har du någon statistik som backar upp dina påståenden?

Inte mer än att jag av ren personlig nyfikenhet klickat på och kollat in samtliga profiler som jag sett här på forumet senaste ca 1½åren som velat ha denna förändring, just för att veta om de som vill ha denna förändring "sitter i samma båt" som tex jag som inte vill ha den. Jag kan aldrig minnas mig ha sett ett enda par eller tjej äska för denna förändring, och med i princip bara 1 undantag jag kan minnas så har profilerna varit i stort uteslutande opersonliga profiler med ca 0% möjlighet för igenkänning IRL. Det är visserligen conjecture, så du får ta det med så mycket salt du vill. Men för skoj skull kan du kanske ta några stickprov och fundera på om det jag säger verkar stämma?

I samband med den större uppdateringen av medlemssidan som kommer att göras (senare i år eller tidigt nästa år) så kommer det vara obiligatoriskt att ange vilken kommun man bor i för de som valt Sverige som hemland.

41

Om du vill komma åt den lilla skaran användare som av ren lathet inte orkat fylla i kommun, inte medvetet valt att inte skriva ut det, varför då inte göra tex som med läggning (dvs måste anges, men hemligt finns som alternativ)?

Att tvinga de som inte vill ange kommun kommer ju bara leda till att ca halva antalet medlemmar på siten fyller i fejkade värden...

Sedan tidigare så visas utökad information om en profil i en så kallad profilruta, exempelvis i olika listor, avacerad sökning, besökslistor m.m.

http://www.bodycontact.com/pics/slask/2012-profileinfo-1.png

Nu visas även om den profilen är favorit eller inte. Humör-rutan har blivit blåa för att inte krocka med Favorit-rutan som är grå både i Inkorgen och när man besöker en profil.

http://www.bodycontact.com/pics/slask/2013-profileinfo-1.png

Inom kort kommer även uppgift om besökaren har kikat i dagboken respektive någon av bildmapparna att visas i profilinforutan för besökarlistan.

44

webmaster skrev:
twist skrev:

Punkterna blir väl de samma som går att få fram genom tex hitta.se. Jag antar att samma geodata används.

Mig veterligen så har inte hitta.se något postnummersök. Postnummerdatan är inte hämtad därifrån i alla fall, och metoden för att komma fram till vilken punkt som ska vara koordinat för postnummerområdet diffar nog en hel del från geodata till geodata.

Gå bara in på hitta.se och skriv godtyckligt postnummer så får du fram en karta med en punkt. Det är ingen ny tjänst utan blocket.se har ju använt den i åratal för att säljare ska kunna ange var varan finns.

45

webmaster skrev:

I samband med den större uppdateringen av medlemssidan som kommer att göras (senare i år eller tidigt nästa år) så kommer det vara obiligatoriskt att ange vilken kommun man bor i för de som valt Sverige som hemland.

Att göra det obligatoriskt tycker jag inte är en bra idé. Möjligtvis om det finns möjlighet att kryssa i att man inte vill visa det på profilen. Några tjejer jag haft kontakt med har haft stalkers efter sig och det är inte roligt. Argumentet att man inte ska söka på internet om man inte kan säga var man bor är helt förkastligt. Varför ska man inte få göra det? Det enda detta kommer leda till är att tjejer antingen anger falsk data eller helt enkelt går ur (vilket jag redan vet profiler som kommer göra). Det kommer bara göra fördelningen av tjejer och killar ännu mer sned än den är idag.
Hotet om stalkers via internet är verkligt. Det har väldigt lätt att hitta information medan de själva håller sig anonym. De är väldigt duktiga på att sälja in sig för att successivt få reda på mer och mer om personen, tills de kan ta reda på resten själva. Detta är inte svårt. Och ingen ska säga att personen som lämnar ut info om dig själv får stå sitt kast, för då kan man lika gärna säga att en tjej med kort kjol får skylla sig själv som blir våldtagen.

Jag ställer mig starkt emot ett tvång för kommun. Inte för egen del, utan för de som är utsatta för reella hot.