Tråd: Vad får er att säga "Nej, det där är en fakeprofil!"

Jag tror att vi alla här har stött på profiler som känns lite väl bra för att vara sanna ibland.

Jag brukar tveka rätt snabbt om profilen har en massa bilder utan någon så kallad "meta-data", bildens information om när den var tagen osv.

Sen märker man ju rätt omgående på sätter den andra skriver när man kommer till att man ska träffas.

Vad får er att tveka på andra profilers autenticitet?

Sv: Vad får er att säga "Nej, det där är en fakeprofil!"

Tonaliteten, sättet personen framställer sig på, en iver i att träffas men ovilja att verifiera sig, till exempel. Oftast tycker jag att det är parprofiler som kan kännas fejkade eller åtminstone bara sanna till hälften. Tjejen i profilen verkar väldigt sällan finnas i verkligheten, och gör hon det så är hon inte medveten om att hon finns på bc.

Bilder avslöjar väldigt mycket.

Finns många flaggor.

Några som nämnts är ju tjejer i parprofiler som aldrig är närvarande t ex.

En annan flagga är ju när bilderna är screenshotade.

Sen är jag personligen väldigt skeptisk till folk som inte vill använda kik. Vet att det finns seriösa som inte gillar appen också, men i min värld är det ett väldigt bra sätt att få kontakt utan att behöva lämna ut sitt telefonnummer t ex Fotofunktionen i Kik visar ju att bilder som tagits där är tagna i appen, så det blir en verifikation i sig, och låter en ändå vara relativt anonym.

En annan flagga är ju folk som skickar samma bilder om och om igen. Har de inte fler blir man ju lite skeptisk liksom.

Det är bra att läsa. Läs mer böcker. Läs mer noveller. Läs mina noveller!

Vi, som är ett par, brukar alltid skriva vem av oss det är som skriver. Vi är noga med att båda ska skriva till våra kontakter, så de märker att vi faktiskt är två. Vi är dessutom väldigt olika i hur vi skriver, så det märks nog rätt väl.
Men vi har mött många parprofiler där det rätt omgående är uppenbart att det bara sitter en man bakom kontot. Dels sättet att uttrycka sig, dels så är aldrig kvinnan närvarande vid datorn.