1

Tråd: Att äta en tomat

En stillsam morgon och vi är kvar i sängen. Min mage är en trevlig huvudkudde och du lägger dig till rätta med en hand på mitt lår.

Jag kommer att tänka på solvarma tomater, växthusvarma mogna tomater sam kan man äta på ett alldeles särskilt sätt. Ett sätt som lätt för tankarna till något annat.

Man tar en stor, mogen, solvarm tomat och försiktigt med tänder, läppar och tunga för bort skal och fruktkött så man får fram en "klyfta" med mjuka tomatkärnor. Man får alltså vara försiktig och öppna tomaten, lite som att skala en apelsin. Gör man det får man fram en härlig del av tomaten. Här ligger tomatfröna tillsammans inkapslade i den solvarma frukten och glänser inbjudande.

Den här delen av tomaten är speciell, när man för läpparna mot ytan möts man av en mjuk och len känsla som man inte hittar på så många andra ställen. Läpparna glider nästan friktionsfritt på den varma frukten och lekfullt kan man låta den blottade delen av tomaten smekande glida längs läpparna. Öppnar man munnen lite är det självklart att låta den lena ytan glida in i munnen, lite prövande kan man nafsa med läpparna för att sen öppna munnen lite och känna hur tomaten nästan sugs in. När man känner kanten med läpparna är det en härlig upplevelse att också låta tungan uppleva den spännande varma, lena och mjuka frukten.

Stilla låter man den glida mot läpparna, låter den vara i munnen och leka med tungan längs ytan och kanterna. Det är det härligt sätt att äta tomat.

2

Sv: Att äta en tomat

Du skriver helt underbart.....mums......