1

Tråd: Otrohet om man har en handikappad partner ?

Hej kille med handikappad partner undrar om det är fel och omoraliskt att söka en vän för sex
som jag inte kan få av min partner. Den här frågan är inget att ta upp i bekantskapskretsen
men kanske här.
Kram på er.

Sv: Otrohet om man har en handikappad partner ?

Har du och din partner diskuterat problematiken? Annars skulle jag rekommendera att börja där. Kanske ta professionell hjälp i samtalet om det känns svårt att börja själva.

Don't judge me.
I was born to be awesome. Not perfect.

3

Du satte rubriken Otrohet på din fråga. Vad anser du själv vara otrohet?
Liksom .Live.a.little. tycker jag att du och din partner ska komma överens om hur ni vill ha det. Speciellt om du är säker på att er bekantskapskrets kan komma att känna sig en smula obekväm med arrangemanget.

I min bok är det inget fel alls att ha flera sexpartners så länge alla direkt inblandade/berörda är medvetna om hur det verkligen förhåller sig. Att däremot ensidigt bryta emot en ingången överenskommelse är djupt omoraliskt enligt min moral. Bara du känner din egen moral.

Om du tänker dig en fast återkommande partner måste du också ta i beaktande att en sådan kan ha speciella önskemål om hur det ska fungera i praktiken.

Jag ser inget fel i att ha sex med andra än den man lever med, men då är det såklart bäst om man kommit överens om det. Fråga din partner om det är okej.

Men jag är även vis av erfarenhet att otrohet ibland kan va helt rätt för en själv, hur fel det än kan tyckas vara av och mot andra. För mig var det precis vad jag behövde för att våga förändra mitt liv.

Life's too short for bad coffee and shitty sex

5

Inlandstjej skrev:

Men jag är även vis av erfarenhet att otrohet ibland kan va helt rätt för en själv, hur fel det än kan tyckas vara av och mot andra. För mig var det precis vad jag behövde för att våga förändra mitt liv.

Jag gjorde något liknande när jag var ung. Jag ville lämna, men sköt hela tiden upp det. Så till slut raggade jag upp en random kille på en konferens bara för att bli tvungen att göra slag i saken.

På morgonen tog ragget båten tillbaka till England och jag cyklade hem och bröt upp förlovningen. Jag har en idé sedan barnsben om att jag inte kan ljuga så någon tror mig. Alltså måste jag göra slut direkt för att vara säker på att slippa svara på en eventuell fråga om otrohet längre fram.

För mig var det många år i ett sexlöst förhållande. Trodde inte jag dög, åt nån, och teg och led. Tills det dök upp världens hunk, som dessutom visste att använda min kropp smile
Vi träffades 2-3 gånger innan jag lyckades ta mod till mig att bryta upp.

Life's too short for bad coffee and shitty sex

Är bland de värsta som finns,  spelar ingen roll vem som gör det  i överhuvudtaget .

Om man är överens så är det inte otrohet.

...

Erogen skrev:

Om man är överens så är det inte otrohet.

Näpp, det är det inte!

Sen har jag också olika syn på allmän otrohet och att ha en "transitionguy/girl". Det senare kan jag ha förståelse för (har också erfarenhet av) även om man kunde önska att man inte kände behov av det så är det rätt förklarligt att man faktiskt kan behöva just det. Som jag förstår det så är det kanske inte just det det handlar om i ts.

Don't judge me.
I was born to be awesome. Not perfect.

10

Jag tror inte heller att den här frågan handlar om att ta sig ur en relation.

Alternativen på din lista med möjliga sätt att hantera situationen ligger på en skala från "dåligt" till "fullständigt åt helvete". Inte ens en professor i moral och etik kan ge dig ett tvärsäkert råd.

Det finns ett talesätt som säger "att den friske har många önskningar, den sjuke har bara en". Men betyder det att den redan friske bara ska sitta på en pall och känna tacksamhet? Är det friskt?

Om jag ändå skulle ge mig till att ge några råd (baserade på lite egen erfarenhet av otrohetsaffärer och vad jag fått mig berättat av människor i din situation som valt en otrohetslösning och även barn till sådana) så blir det följande:

1. Gå och prata med någon! Finns det en Mansjour i din kommun så börja där. Finns det ingen lämplig samtalsterapeut där kan de slussa dig vidare. Du kommer att möta förståelse och få hjälp med att reda ut vad du känner och tänker. Det är en sådan enorm befrielse att få tala högt om det som skaver.

2. Om du väljer att vara otrogen - var det i så liten utsträckning som möjligt. Med det menar jag att du ska vara fullständigt öppen med din situation och dina känslor inför din sexpartner. Falska förespeglingar om att du tänker lämna din fru kan explodera i ansiktet på dig på ett sätt du inte kan kontrollera.

3. Skaffa en förtrogen i din närmaste krets som vet hela sanningen. Någon som kan förstå och som finns kvar om alla andra vänder dig ryggen. Om du har en verkligt god relation med något av dina eventuella barn är det bästa alternativet. Ett syskon eller en svåger eller svägerska kan också vara ett bra alternativ.

4. Ljug så lite som möjligt i alla lägen. Berätta allt du kan berätta och tig om resten. Att vara alltför hemlighetsfull skapar en distans mellan dig och andra människor. De kommer kanske inte att aktivt att undvika dig, men intuitivt förstår de dig inte och kommer därför inte att närma sig.

Fysisk närhet är viktigt och det måste vara plågsamt att ha all sin lust i behåll och veta att den aldrig får utlopp. Men allt har ett pris. Ju mer du vet om prislappen, desto bättre kommer du att kunna hantera situationen.

Nu är ju sånt här väldigt personligt vad man tycker och tänker jag skulle dock aldrig klara av det i mitt förra förhållande var det väldigt nära några gången men hände aldrig som tur var hade nog inte klarat av skuldkänslan.

12

snubben122 skrev:

Nu är ju sånt här väldigt personligt vad man tycker och tänker jag skulle dock aldrig klara av det i mitt förra förhållande var det väldigt nära några gången men hände aldrig som tur var hade nog inte klarat av skuldkänslan.

Med risk för att ställa en lite väl personlig fråga så funderar jag på om din partner dog? Eller vem av er som tog initiativ till separation? Att lämna en sjuk eller handikappad partner brukar sällan dra ner orkaner av applåder från släkt och vänner. Eller vara ett lätt beslut att ta. Men visst är det en smula renhårigare än att vara otrogen.

Sancha Panza skrev:
snubben122 skrev:

Med risk för att ställa en lite väl personlig fråga så funderar jag på om din partner dog? Eller vem av er som tog initiativ till separation? Att lämna en sjuk eller handikappad partner brukar sällan dra ner orkaner av applåder från släkt och vänner. Eller vara ett lätt beslut att ta. Men visst är det en smula renhårigare än att vara otrogen.

Nej då hon lever och mår bra det var ett gemensamt beslut vi tog att separera.