Sv: Tumme-upp och tumme-ner (medlemssidan)

i och med att ned tummarna försvann så skulle det vara svårt (eller i alla fall orättvist för vissa medlemmar) att ha regelrätt filtrering då antalet tummar beror mer på tid, profiltyp, aktivitetsnivå och vars någonstans man bor än att vara någon typ av betyg.

Så jag skulle förslå att kanske använda dom som en typ av valuta där du kan göra dig temporärt lite extra synlig, t.ex när du skickar mail så kan du lägga till en eller ett par tummar som då mottagaren kan se, eller kanske i en annons som gör den lite extra tydlig eller får den att ligga först i listan lite extra länge.
Utöver det så skulle man ju kunna göra så att man få några extra tummar lite då och då, typ en i månaden eller så (en i veckan för plus).

Så som funktionen ser ut nu så ser jag på rak arm ingen vettig användning av tumme-systemet. Detta med tanke på användarsnittet och den gemene användarens vilja/förmåga/kunskap att vilja lägga någon tanke bakom en tumme för att de ska säga något.

100+ tummar upp på en profil av 100+ användare som sannolikt aldrig varit i kontakt med personen bakom profilen på något sätt över huvud taget säger mer profilerna som delat ut tummarna än den som fått dem.

Kommer någon på ett bra sätt att använda dem i dess nuvarande form så är jag inte emot det, men jag ser det verkligen inte själv.

Ett bra argument behöver ingen hög röst
Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
-----------------------------------------------------------------------------
Forumregler

När man ser sådana här annonser (eller motsvarande profiltexter) inser man rätt fort att tumme-systemet inte tillför någon vidare kvalitetsstämpel, vare sig för profilerna som får dem eller för BC som helhet:

"Något ställe som ni tycker e spännande o skulle vilja busa på? Visa att ni gillar mig genom att klicka tummen upp."

Ett bra argument behöver ingen hög röst
Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
-----------------------------------------------------------------------------
Forumregler

where_is_my_girl skrev:

Om jag ska peka på en svaghet i den egna idén så ligger det i det att vi oftast inte premierar bra insatser utan bara kritiserar dåliga ...

Så det blir nog fler "tummar-ner" än "tummar-upp" !

Då väljer man såklart Facebook-modellen, att man kan gilla nåt men inte ogilla det. Så nervöst som det tycks vara här med fånigheter som att skapa elva irr-konton för att blockera nån...ja, då ska man nog inte införa fler negativa betygsättningar. Blockering finns och har ett syfte. Det överanvänds och det är trist. Det räcker så, tycker jag.

"Tumme upp" är bra, fast kan såklart på samma nervösa sätt också utnyttjas - om man inte knyter det till IP-nummer, att ett IP bara kan  ge en "tumme upp" per profil.

H

275

Hej, jag tycker definitivt vi ska utveckla någon form av betygssystem. Kanske kan det aktiveras först efter att visst antal mail har utbytts så att det inte enbart handlar om att någon berömmer bilderna med en tumme upp, det är lite väl ytligt här på sidan ibland. Jag håller helt och hållet med om att negativa röster kan bli fel, men något behöver göras åt alla som sitter på sidan och inte beter sig enligt vad som skulle kunna kallas gott uppförande. Oftast är det kvinnorna som är irriterande över att de får många mail från killar som de anser är idioter eller inte anstränger sig. Tyvärr talas det väldigt lite om att det finns många kvinnor här på sidan som inte heller uppför sig som de borde. Det finns gott om kvinnor här som aldrig svarar på mail eller ens öppnar mail, utan att ens ha tittat på profilen eller något alls. Jag har svårt att tro att alla kvinnor dränks i mail från kåta killar. Däremot tror jag att många här gärna upprätthåller den myten om att de får massvis och åter massvis med mail från kåta killar så att de har något att skylla på. Till exempel skulle en statistik för svarsfrekvens eller läsfrekvens kunna vara väldigt intressant och lägg sedan på någon form av gradering på de mail som utbytts så tror jag att graden av seriositet skulle gå upp. Jag hoppas verkligen att de här tankarna inte läggs på is, då är det bättre att det testas lite olika exempel för att se vad som får bra respons.

276

Jag tycker inte alls om att ni har lagt till tumme upp sen jag var här sist. ar varit borta några månader men kom tillbaka för någon vecka sedan och blev nästan lite upprörd.
Det känns som att detta är/kommer bli någon statusgrej. Har redan sett massa profiler som tigger om tummen upp och det gör mig så frustrerad! Också därför är jag emot betygssystem i allmänhet.

En lagom balans är väl om man kan ge en tumme ned efter att man tagit emot ett mejl från någon?

Skickar någon ett mejl till mig så vet dom att tummen kan komma och håller ton därefter. För jag är väl egentligen inte ute efter att ge någon en tumme upp, utan mer att få ett betyg på dåligt uppförande som inte kan missbrukas allt för mycket (det går, men tror det är få som skulle ta sig tid till det).

Det ska alltså bara gå att ge en tumme ned, inga upp (tumme upp kan få finnas kvar, men ska inte vara en kompensation för tummar ner).

Alla får en pott på 50 poäng. Varje tumme ned är ett avdrag på 10 poäng, och varje dag får man ett poäng tillbaka av systemet. Plusmedlemmar får 2 poäng tillbaka. Mejlar man ingen så är man garanterat tillbaka på max poäng efter 50 dagar (25 för plusmedlemmar). Alla profiler kan sedan välja minsta poäng som krävs för att någon ska få mejla en, med noll som standard. Det går ju alltid att mejla någon, men man kanske får vänta någon dag tills man fyllt på sin kvot, och då kanske man håller en mer vänlig ton i sin kommunikation.

Tummesumman ska såklart publiceras, och gärna så att den står inom parentes efter användarnamnet i inkorgen, så att jag redan där kan förbereda mig. Jag skulle nog läsa ett brev från en med många tummar ned ändå, men först på med själarustningen. Vanligtvis är jag en rätt öppen person, men ska man läsa brev från någon som fått ett dåligt betyg får man nog sluta sig lite innan.