Tråd: 3 tips innan du postar din text

Varför ska man läsa de här tipsen, är det inte bara att skriva och lägga upp liksom?
Jo, för all del, gör det om du vill, men anledningen att du lägger upp texten är kanske för att du vill att folk ska läsa den, och följer du de här tipsen så blir dina texter garanterat mer populära.

1. Är texten rättstavad?
Det kan vara en mycket bra idé att skriva sin text någonstans där det finns någon form av stavningskontroll. Vissa webbläsare har det och finns det inte direkt där så går det utmärkt att använda exempelvis Word och sedan klistra in texten på BCs forum.
Här ingår även självklarheter som att börja meningen med stor bokstav, avsluta den med punkt (en, inte fem) och att inte skriva med versaler.

2. Har du delat in texten i lämpliga stycken?
En text helt utan styckeindelning blir väldigt svårläst och brukar refereras till som en "Wall of text". Texten blir svåröverskådlig och jobbig att läsa. Tänk dig att läsa en mening där alla mellanrum är bortplockade. Ungefärsåhärfastförenhelnovelldå,jobbigtva?

3. Har du läst igenom texten en extra gång från start till slut?
Det kanske låter onödigt, men man kan hitta många lustigheter och konstigheter när man läser igenom texten flytande som man inte ser annars när man sitter och skriver den. Jag har exempelvis läst texter där samma person kommit in i rummet två gånger efter varandra, en person haft ena benet brutet i ett stycke bara för att ha det andra brutet i nästa stycke och liknande tokigheter. Sådant är lättare att upptäcka när man är i läs-läge än när man skriv-läge.
Detta bör man göra minst en gång, och då efter att man känner sig färdig med texten, alltså när man i annat fall hade klickat på 'skicka'.

De här tipsen gäller förstås inte bara noveller på forumet på BC, det här är något man bör tänka på i alla längre texter man skriver, spelar ingen roll om det är en sexnovell, ett dagboksinlägg, presentationstext, ett mail till chefen eller en informationsbroschyr gällande tvättstugan i bostadsrättsföreningen - alla vinner på lättlästa överskådliga texter.

Ett bra argument behöver ingen hög röst
Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
-----------------------------------------------------------------------------
Forumregler

Sv: 3 tips innan du postar din text

He he, är det ok att tycka att det är liiite kul att du själv stavat fel i ditt inlägg som uppmanar till rättstavning wink

Ps. Jodå, jag förstår i och för sig att du inte menar att något enstaka stavfel är hela världen men jag tillåter mig att fnissa lite ändå. Livet blir så mycket roligare med humor wink

Don't judge me.
I was born to be awesome. Not perfect.

Självklart får man det! Jag tänkte det för mig själv, att nog fan kommer det säkert att krypa in något fel här också. Murphy och hans lag du vet..
Du får gärna peka på vad det är som är fel också så jag kan rätta till det, för just nu ser jag det inte alls... /:

Forumregler

Sista styckets första mening: "De hör tipsen gäller..." big_smile

Don't judge me.

Done!
Note to self: rättstavningsprogram fungerar bara så länge ens felstavning inte är ett rättstavat felaktigt ord... /:

Jag lyckades i alla fall snappa upp själv att jag hade råkat skriva "innan du ostar din text"... (:

Forumregler

tveksamt skrev:

Murphy oh hans lag du vet..

*fnissar lite*

Och nu fick jag dessutom använda den ålderdomliga (enligt .Live.a.little.) formen med * för att beskriva handlingar. wink

[Nedanstående textstycke är en automatisk signatur.]

1. Säg inget här som du inte kan stå för öga mot öga.
2. Generellt sett så är alla generaliseringar felaktiga.

Det var då själva fan... =P

Forumregler

tveksamt skrev:

Done!
Note to self: rättstavningsprogram fungerar bara så länge ens felstavning inte är ett rättstavat felaktigt ord... /:

Jag lyckades i alla fall snappa upp själv att jag hade råkat skriva "innan du ostar din text"... (:

Precis, rättstavningsverktygen reagerar ju inte på felstavningar som bildar ett annat ord wink Tur är väl det, finns inget mer störande än felfria saker (eller, än värre, personer)!

*fnissar lite*

umea_master skrev:

Och nu fick jag dessutom använda den ålderdomliga (enligt .Live.a.little.) formen med * för att beskriva handlingar. wink

Men du får hålla med att ingen använder det längre i princip. Jag låter bli bara för att jag inser att jag skulle anses som omodern och "inte hänga med" (eller, vad fan, jag erkänner - min tonåriga dotter har med all önskvärd tydlighet fått mig att förstå att man inte kan skriva så längre). Jag saknar det, var ju både praktiskt och kul wink

Don't judge me.

Word är faktiskt rätt bra på att hitta rättstavade felstavningar om man har språkkontroll påslaget (inte bara stavningskontroll).

Jag rekommenderar nog att om man inte har gjort det förr så bör man googla på "skrivtips" och "skrivregler" först och läsa några av sidorna man hittar. Jag vågar nog påstå att en stor majoritet av alla sexnoveller som postas (inte bara här) är totalt oläsliga. Det beror antagligen på att de som skriver noveller har en fantasi de vill få fram, deras mål är mer att "skriva av sig" än att få nån att läsa texten.

Som jag brukar säga: Vill du att nån ska läsa din text, skriv så den går att läsa.

umea_master skrev:

.Live.a.little. skrev:

Men du får hålla med att ingen använder det längre i princip. Jag låter bli bara för att jag inser att jag skulle anses som omodern och "inte hänga med" (eller, vad fan, jag erkänner - min tonåriga dotter har med all önskvärd tydlighet fått mig att förstå att man inte kan skriva så längre). Jag saknar det, var ju både praktiskt och kul wink

Jag använder det fortfarande. Förvisso är det sällan jag pratar med tonåringar men det går alldeles utmärkt med en nybliven 20-åring iaf.
*ger unga fröken en kram*

[Nedanstående textstycke är en automatisk signatur.]

1. Säg inget här som du inte kan stå för öga mot öga.
2. Generellt sett så är alla generaliseringar felaktiga.

umea_master skrev:

Jag använder det fortfarande. Förvisso är det sällan jag pratar med tonåringar men det går alldeles utmärkt med en nybliven 20-åring iaf.
*ger unga fröken en kram*

Eller så är den nyblivna 20-åringen väluppfostrad och låter herrn hållas wink

Don't judge me.

Vi är inte klara än *fniss fniss*

Andra raden
"Jo, för alla del"

...

Då det inte tillförs något *matnyttigt*i tråden så låser jag den.

*Låst*