Tråd: Varning: Romance/Dating scammer

Vi vill varna för att det vid två tillfällen har skickats ut brev med följande innehåll:

celina2johnson@live.com Hej! Mitt namn är Celina Johnson jag såg din profil idag och bli intressant att veta mer om dig. snälla jag kommer att gilla dig svara mig på min privata mail adress (celina2johnson@live.com) så att jag kommer att berätta mer om mig själv och också ge er min bild. och berätta orsaken att kontakta dig. minns distans och färgados ingen roll det som betyder mest är kärlek. tack för din förståelse. Jag väntar på era svarar. din Celina.

Givetvis så är det inget annat än det gamla vanliga bedrägeriet att man låtsas få kontakt med en tjej, "kärlek" uppstår och i slutändan så händer det något plötsligt eller uppstår ett problem när ni ska mötas som kräver att du skickar pengar etc.

Dessa brev kommer från senegalesiska ip-adresser och BC kommer att blocka hela landet från och med nu precis som vi har gjort med Nigeria.

I could crush him like an ant. But it would be too easy. No, revenge is a dish best served cold. I'll bide my time until ... Oh, what the hell. I'll just crush him like an ant.

Sv: Varning: Romance/Dating scammer

Det är en mycket bra åtgärd mot idioter som vill många illa

3 Senast ändrad av Snapshot (2014-09-10 06.29)

Sv: Varning: Romance/Dating scammer

Generellt så kan man ju identifiera sån där ganska enkelt:

1. Ingenting som de skriver har nån anknytning till din profil

2. De vill att du kontaktar dem utanför sajten (oftast via mail). Detta är såklart för att de inte vill att sajten ska ha bevis på vad de pysslat med.

3. De flesta gånger upprepar de sin e-mail två gånger (har aldrig fattat varför, men den första gången kanske är för att vissa sajter visar en preview på första meningen)

Sen är det väldigt ofta google-översatt och dessutom brukar de tala om på vilken sajt de såg ens profil (man undrar ju varför nån i ett pm på BC skriver "jag såg din profil på www.bodycontact.com").

Jag har nån gång roat mig att svara "varför kan vi inte prata här?". Då brukar man få SAMMA mail igen i retur (alltså det där om att de såg ens profil och vill att man kontaktar dem via mail). Och bara att de svarar är ju bevis på att det är fejk, för det vet ju alla att tjejer svarar inte på pm smile